mandag 19. mai 2008

Menn som hater kvinner av Stieg Larsson

Denne boka har stått i bokhylla en god stund, og nå bestemte jeg meg for å ta den fram og lese!! (Var litt redd for å bli helt oppslukt og ikke greie å gjøre andre ting... stemte litt, men samtidig var det en lett bok å lese så den gikk fort.)

Boka handler om Mikael Blomkvist som blir ansatt for å skrive slektshistorien til Vangerslekta. Samtidig som han skriver denne skal han etterforske forsvinninga til Harriet Vanger for nesten 40 år siden. Denne har vært uten spor så lenge etterforskninga holdt på, så Mikael har ikke så veldig store forhåpninger om hva han skal finne. Etterhvert får han hjelp til denne etterforskninga av Lisbeth Salander, 24 år, datahacker.

En spennende bok som jeg likte veldig godt. En god del grusomme ting kommer fram i løpet av boka, så det var ikke alltid koselig å lese. Spesielt en kveld leste jeg et ekkelt kapittel før jeg skulle legge meg... Gleder meg allerede til de to neste bøkene. Har funnet ut at de har de på biblioteket på svensk. Selv om oversettelsen var bra liker jeg å lese bøkene på det språket de er skrevet på. Spesielt når handlingen foregår i Sverige er det rart å lese det på norsk.

1 kommentar:

Cathrin sa...

gled deg te di 2 neste bøkene....